۱۰ نكته براي طراحي يك لوگوي تأثيرگذار

توضيح در باره پاره اي از نكات بازاريابي آنلاين

جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

۱۰ نكته براي طراحي يك لوگوي تأثيرگذار

شما تنها يك شانس داريد تا با لوگوي خود ديگران را تحت تاثير قرار دهيد.  بنابراين با داشتن يك طراحي مناسب و اصولي شانس خود را چند برابر كنيد.  
راه‌اندازي يك كسب‌و‌كار جديد تنها به ارائه‌ي محصولات بدون نقص محدود نمي‌شود. اگر قصد داريد كه يك كسب‌و‌كار موفق در بازار داشته باشيد بايد روي بازاريابي برند خود نيز كار كنيد. اين روزها و با وجود امكانات جديد ساختن وب‌سايت بسيار ساده شده است. اما بايد به ياد داشته باشيد كه بازاريابي برند با داشتن نام و لوگوي مناسب آغاز مي‌شود. مطالعه انجام شده نشان مي‌دهند لوگوهايي كه از طراحي خوبي برخورداد هستند ۱۳ درصد بيشتر توجه مشتري‌ها را جلب مي‌كنند، ۷ درصد بيشتر آن‌ها را به يك برند علاقه‌مند مي‌كنند و ۶ درصد شانس معرفي شدن شركت به‌عنوان يك برند خاص در يك زمينه مشخص را افزايش مي‌دهند. درواقع يك لوگوي مناسب و به ياد ماندني باعث ايجاد رابطه‌ي خوبي ميان شركت شما و مشتري‌هايتان مي‌شود و شانس درگير شدن آن‌ها با برند شما را افزايش مي‌دهد.
۱- بايد قوي و متعادل باشد
يك لوگو مي‌تواند فقط از متن تشكيل شده باشد مانند IBM يا اينكه يك سمبل گرافيكي باشد مانند لوگوي نايك و يا شامل هر ۲ مورد باشد. درواقع لوگو بايد بازتابي از شركت شما، قلب، روح و شخصيت آن باشد.  براي اين عنوان سايت ديجي كالا بهترين گزينه است كه به درستي مي تواند اين اصل را در لوگوي خود به شما نشان دهد.براي طراحي چنين لوگويي بايد مخاطبان و محصولات يا خدمات خود را هميشه در ذهن داشته باشيد. لوگوهايي كه ظاهر قوي دارند و متعادل هستند تاثير بهتري روي مخاطبان خواهند گذاشت زيراي خواندن آن‌ها ساده بوده و در يك محيط شلوغ مانند مراكز خريد تاثير مثبت‌تري روي ديگران خواهند گذاشت.
۲- بايد ساده باشد
سادگي كليد موفقيت است. چاپ و تكثير كردن يك لوگوي پيچيده سخت است و ممكن است شنوندگان متوجه نكته‌ي آن نشوند. اغلب شركت‌هايي كه موفق هستند مانند اپل، فيسبوك و مك‌دونالد لوگوي ساده‌اي دارند. لوگوي آن‌ها به‌قدري ساده و واضح است كه حتي اگر سياه و سفيد هم باشد توسط مخاطبان تشخيص داده مي‌شود.
۳- بايد به ياد ماندني باشد
نيازي نيست تا لوگوي شما تعريف دقيقي از كسب‌و‌كارتان باشد. به‌عنوان مثال شركت‌هاي خودروسازي از علامت ماشين در لوگوي خود استفاده نمي‌كنند. اگر قصد استفاده از آيكون‌ها را براي طراحي لوگوي خود داريد بايد به دنبال تصاويري باشيد كه حتي بدون نوشتن نام شركت با مخاطبانتان رابطه برقرار كند. در اين صورت مي‌توانيد از اين آيكون به‌تنهايي در بسته‌بندي و برچسب‌ محصولات استفاده كنيد. اين اصل در طراحي وب سايت بسيار مهم است چرا كه شما بايد در ذهن مخاطب خود بمانيد كه هميشه به شما مراجعه كنند .لوگوي معروف نايك در سال ۱۹۷۱ توسط كارولين ديويدسون يك دانشجوي طراحي خلق شد. اين لوگو از بال الهه‌ي پيروزي يونان ‌به نام نايك الهام گرفته شده است و نشان دهنده‌ي سرعت، ظرافت و قهرماني است. يا به‌عنوان مثال در لوگوي برند آمازون يك فلش از a به z كشيده شده است و اين يعني در اين فروشگاه اينترنتي هر چيزي كه بخواهيد را مي‌توانيد پيدا كنيد.
۴- بايد انعطاف‌پذير باشد
يك لوگوي مناسب بايد از روي يك بيلبورد تبليغاتي در فاصله‌ي چند كيلومتري يا يك كارت ويزيت با ابعاد چند سانتي‌متر قابل شناسايي باشد. همچنين بايد روي بروشورها، تيشرت‌هاي تبليغاتي و ديگر محصولات بازاريابي نماي خوبي داشته باشد. يك لوگوي خوب بايد ظاهر خوبي با رنگ‌هاي مختلف داشته باشد و در پيش‌زمينه‌هاي تيره، روشن يا حتي رنگي‌رنگي مناسب به نظر برسد.
۵- از رنگ‌هاي مناسب استفاده كنيد
اگر مي‌خواهيد لوگوي رنگي داشته باشيد بايد روان‌شناسي رنگ‌ها را در طراحي آن مد نظر داشته باشد. به اين دقت كنيد كه آيا رنگ‌هاي شما احساس قدرت را به مخاطبان منتقل مي‌كنند يا اينكه باعث حواس‌پرتي مي‌شوند. به‌عنوان مثال رنگ آبي نشان دهنده‌ي اعتماد، وفاداري و طراوت است. اگر دقت كرده باشيد متوجه مي‌شويد كه رنگ آبي در سيستم‌هاي مالي و بانكداري بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. رنگ سبز نمايانگر زندگي، طبيعت، پاكي و حتي نشان‌دهنده‌ي محصولات ارگانيك است.
همچنين سعي كنيد رنگ‌هايي را انتخاب كنيد كه روي پيش‌زمينه‌ي سفيد و مشكي خودشان را بهتر نشان دهند زيرا لوگوها معمولا روي كاغذهاي سفيد يا مشكي چاپ مي‌شوند. به لوگو ني ني سايت نگاهي بيندازيد با لطافت تمام مهر مادري را در لوگو خود طراحي كرده اند و توانسته اند به موفقيت برسند.
از پيچيدگي اجتناب كنيد. به‌عنوان مثال اگرچه لوگوهاي شيب‌دار در كامپيوتر بهتر به نظر مي‌رسند اما مصارف آن در آينده و روي لوازمي مانند سربرگ و كارت ويزيت را نيز در نظر داشته باشد. قبل از اينكه از بيش از ۳ رنگ در لوگوي خود استفاده كنيد بهتر است كه دوباره در مورد همه چيز خوب فكر كنيد. رنگ‌هاي اضافه قيمت توليد محصولات را بالا مي‌برد و شناسايي آن‌ها را توسط مشتري سخت مي‌كند. گر قصد گسترش كسب‌و‌كار خود را داريد بايد تفاوت‌هاي فرهنگي در جوامع مختلف را در نظر بگيريد. معني رنگ‌ها و برخي از اشكال خاص در فرهنگ‌هاي مختلف تعابير متفاوتي دارند.
۶- لوگو نبايد به زمان وابسته باشد
استفاده كردن از ترندها يا چيزهايي كه در مقطعي از زمان مورد توجه قرار مي‌گيرند خوب است اما با گذشت زمان از ميزان محبوبيت آن‌ها كاسته مي‌شود. يك لوگوي خوب نبايد به زمان وابستگي داشته باشد. هرچقدر وابستگي يك لوگو به زمان كمتر باشد ماندگاري آن در ذهن مردم بيشتر خواهد شد.
۷- بايد خاص باشد
با متنوع شدن فونت‌ها و ميليون‌ها رنگي كه از تركيب شدن با يكديگر به دست مي‌آيند طراحي يك لوگوي خاص زمان‌بر بوده و به صبوري احتياج دارد. لوگوي شما بايد به‌گونه‌اي طراحي شود كه جايگاه خودش را در ميان ديگر لوگوهاي محبوب پيدا كند. اگر در اين زمينه دچار سردرگمي شديد مقالات ديجيتال ماركتينگ به شما كمك شاياني مي كند. هرگز از لوگوهاي شناخته شده مانند نايك در طراحي‌هاي خود استفاده نكنيد. ديدن يك لوگوي جهاني و معروف باعث از بين رفتن اعتماد مشتري‌ها به برند شما مي‌شود.
۸- بايد تايپوگرافي قوي داشته باشد
تايپوگرافي يا حروفچيني در طراحي لوگو بسيار مهم است. فونت‌هاي انگليسي قديمي مظهر قدرت هستند اما خواندن آن‌ها دشوار است مخصوصا زماني كه در ابعاد كوچك نوشته مي‌شوند. فونت‌هاي San-serif تميز بوده و احساس باز بودن و جذابيت را به مخاطبان منتقل مي‌كنند. استفاده از تايپوگرافي‌هاي مناسب نيازمند مهارت است بنابراين فونت‌هايي را انتخاب كنيد كه پيام برند شما را بهتر به مشتري‌ها منتقل مي‌كنند.
۹- بايد معني برند شما را داشته باشد
لوگوي شما بايد پيام برندتان را بازگو كند. برندهاي معروف دنيا به دليل لوگويشان محبوب نشده اند بلكه لوگوها به دليل پيامي كه به مخاطبان منتقل مي‌كنند مورد توجه قرار مي‌گيرند. بنابراين قبل از طراحي لوگو به اين موضوع توجه كنيد و نظر ديگران را نيز در اين رابطه جويا شويد. سايت خبرنگاران جوان را مي توان جزء برترين لوگو هاي ايران دانست كه تمامي نكات را رعايت كرده است .گاهي اوقات ديگران متوجه نكته‌هايي مي‌شوند كه هرگز به ذهن شما خطور نكرده‌اند. البته بسياري از شركت‌ها ميليون‌ها دلار براي تبليغات خود هزينه كرده‌اند تا توانسته‌اند به اين ميزان محبوبيت در سطح جهاني برسند.
۱۰- بايد از طراحي وكتور استفاده كنيد
چه طراحي لوگوي خود را به دوستتان سپرده باشد يا براي انجام اين كار طراحان حرفه‌اي را استخدام كرده باشيد بايد از آن‌ها بخواهيد تا لوگوي شما را به صورت وكتور طراحي كنند. وكتور ديزاين نوعي طراحي است كه توسط نرم‌افزارهاي فتوشاپ يا ايلاستريتور و توسط بردار و ديگر اشكال رياضي انجام مي‌شود. چنين طراحي‌هايي در آينده دست شما را براي اعمال تغييرات كوچك در اندازه و مدل طراحي باز مي‌گذارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.