متن لورم ايپسوم در طراحي سايت چيست و چه معنايي دارد؟

توضيح در باره پاره اي از نكات بازاريابي آنلاين

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

متن لورم ايپسوم در طراحي سايت چيست و چه معنايي دارد؟

به احتمال زياد متن لورم ايپسوم را مخصوصا در وب سايت‌هاي تازه تاسيس تا امروز چند مرتبه ديده‌ايد. اما كاربرد متن Lorem Ipsum چيست و چرا در طراحي سايت از آن استفاده مي‌شود؟

متن لورم ايپسوم بيشتر در قالب‌هاي تازه طراحي شده براي وردپرس يا هر الگويي كه به عنوان شمايي از يك وب سايت در آينده طراحي شده است، ديده مي‌شود. با خواندن متن لورم ايپسوم متوجه بي‌ربط بودن آن خواهيد شد، اما همچنان به صورت گسترده در سرتاسر وب فارسي يا انگليسي ديده مي‌شود.
متن لورم ايپسوم چيست؟
لورم ايپسوم نام يك نوع متن متداول نگهدارنده فضا در صفحات وب است. از آن با عنوان متن ساختگي يا متن پركننده نيز ياد مي‌كنند. از طريق كپي – پيست كردن متن لورم ايپسوم، فضايي مشخص در گوشه‌اي از يك صفحه وب را پر مي‌كنيم، بدون اين كه مطلبي ارزشمند يا حتي معنادار در آنجا نوشته باشيم. در گذشته از اين نوع از متن ها در سايتي مانند نماشا استفاده مي شد. با خواندن متن لورم ايپسوم خيلي زود متوجه مهمل بودن آن خواهيد شد، اما در هر صورت، ايده‌اي از ظاهر نهايي وب سايت بعد از پر شدن آن با محتواهاي واقعي، به كاربر مي‌دهد.

چرا از متن لورم ايپسوم استفاده مي‌شود؟
سوال اينجاست كه چرا سئو سايت بايد به جاي نوشتن چند پاراگراف به زبان فارسي، انگليسي يا هر زبان ديگر به منظور پر كردن قسمتي از يك صفحه وب، كه زمان زيادي نيز نخواهد برد، استفاده از يك متن تماما پوچ و بي‌معني را ترجيح بدهد؟ مي‌توان براي كردن گوشه‌اي از يك وب سايت، بخشي از كتاب يك نويسنده معروف را كپي – پيست كرد!

دليل اصلي استفاده از اين نوع متن بيهوده، جلوگيري از تمركز كاربران روي متن به جاي عناصر گرافيكي و ظاهري است. وقتي يك طراح، يك وب سايت طراحي كرده و در اولين قدم، منتظر دريافت فيدبك از آن است، دوست ندارد كاربران روي متون متمركز شوند، چرا كه هدف اصلي، پي بردن به ميزان جذابيت ظاهر وب سايت (و نه محتواي آن) است.

از طرفي ديگر، متن لورم ايپسوم شباهت زيادي به ساختار يك متن واقعي دارد. براي سايت هايي مانند ديوار نوشتن اين نوع از متن ها بسيار اهميت دارد. كپي – پيست كردن تعدادي كلمه از وب به صورت تصادفي، به توزيعي ناهمگون از كلمات در سرتاسر صفحه وب منجر خواهد شد. با استفاده از متن ساختگي لورم ايپسوم مي‌توان به خاطر يكپارچگي متن، به خوبي روي ويژگي‌هاي ظاهري متن همچون فونت، سايز و رنگ آن تمركز كرد.

متن ساختگي لورم ايپسوم از كجا آمد؟
اگرچه اين متن ياوه به نظر رسيده و تصور مي‌شود فردي، آن را با بستن چشم خود همينطور از ابتدا تا انتها تايپ كرده است، اما ريشه‌اي در متون لاتين دارد. سيسرو (Cicero)، فيلسوفي كه حدود 50 سال قبل از ميلادي مسيح (2 هزار سال پيش) زندگي مي‌كرد، در اثر خود با نام “De finibus bonorum et malorum” (در انتهاي خوب و بد) چنين متني آورده بود. در اين كتاب وي به بررسي موضوعات مربوط به اخلاق پرداخته مي‌شود. متن ساختگي لورم ايپسوم از قسمت‌هاي 1.10.32 و 1.10.33 اين اثر استخراج شده است.

البته متن ساختگي كه امروز، در طراحي وب سايت‌هاي انگليسي مانند لينكدين استفاده مي‌شود، تماما لاتين نيست. در مقايسه با اثر سيسرو، متن لورم ايپسوم امروز كاملا ياوه‌گويي محسوب مي‌شود! افزوده و حذف شدن يك سري كلمات از نوشته‌ اوليه استخراج شده از كتاب «در انتهاي خوب و بد» سيسرو سبب شده متن ساختگي لورم ايپسوم تفاوت‌هاي زيادي با آن داشته باشد. دكتر ريچارد مك‌لينتيك (Richard McClintock) حين جستجو براي يافتن معني كلمه لاتين نادر “Consectetur” در كتاب‌هاي ادبيات كلاسيك، به منبع متن دست پيدا كرد.

معني لورم ايپسوم چيست؟

طبق بررسي ما، با ترجمه Lorem Ipsum به معني روشني در زبان انگليسي نمي‌رسيم. از آنجايي كه اين دو كلمه، عينا در متن ساختگي فارسي نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرند، هيچ معنا و مفهوم خاصي در زبان ما ندارند.  بايد توجه داشت در تعرفه سئو سايت به استفاده درست كلمات توجه كنيد .از آنجايي كه متن لورم ايپسوم استاندارد، ورژني جدا شده از يك اثر هنري است، نمي‌توان به طور دقيق آن را ترجمه كرد.

چگونه متن لورم ايپسوم را توليد كرد؟
وب سايت‌هاي مختلفي به اين منظور وجود دارند. براي داشتن متن لورم ايپسوم فارسي، كافي است اين عبارت را در گوگل جستجو كرده و وارد يكي از وب سايت‌هاي معرفي شده شويد. به طور مثال مي توانيد متون موجود در سايت هاي بزرگ مانند فارس نيوز را مشاهده كنيد. در ابزارهاي آنلاين توليدكننده متن لورم ايپسوم، بسته به اين كه در پي توليد محتوايي (بيهوده) براي چه ميزان فضا در يك صفحه وب هستيد، گزينه‌هاي مختلفي مقابلتان قرار مي‌گيرد. به عنوان نمونه مي‌توانيد به اندازه يك تعداد پاراگراف، جمله يا كلمه استاندارد، متني ساختگي توليد كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.