معرفي چند مورد از بهترين سيستم هاي مديريت محتوا

توضيح در باره پاره اي از نكات بازاريابي آنلاين

جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

معرفي چند مورد از بهترين سيستم هاي مديريت محتوا

سيستم هاي مديريت محتواي فراواني وجود دارند. صرف نظر از اينكه شما قصد داريد چه وبسايتي را درست كنيد، احتمالا يكي از آن ها مطابق سليقه ي شماست.

يكي از مشكلاتي كه طراحان و توسعه دهندگان با آن روبرو هستند اين است كه آن ها علاقه ندارند كه وقت خود را براي يادگيري چند CMS (content management systems)، صرف كنند. آن ها دوست دارند كه كار با يك يا دو سيستم مديريت محتوا را بلد باشند. اين بدان معناست كه آن ها تمايل به نرم افزاري قدرتمند و در عين حال انعطاف پذير دارند.

نرم افزارهايي كه قصد معرفي آن ها را داريم، بسيار خوب هستند. از نظر بسياري از افراد، وردپرس، جوملا و دروپال سه مورد از بهترين سيستم هاي مديريت محتوا هستند. به جز اين موارد هفت مورد ديگر را معرفي خواهيم كرد كه امكانات فراواني را ارائه مي كنند.

هر مورد را امتحان كنيد و سپس بررسي كنيد كه كدام يك مطابق سليقه ي شما هستند.

Drupal

دروپال، يك سيستم مديريت محتواي رايگان است كه مانند ورپرس و جوملا با زبان PHP نوشته شده است. اين نرم افزار، يكي از محبوب ترين CMS ها مي باشد و توسط تعداد بسيار زيادي از شركت هاي مطرح جهان در حال استفاده از آن مي باشد.

دروپال، يك جامعه ي بسيار بزرگ دارد و حتي آخرين اخبار آن به صورت لحظه اي گزارش مي شود.بعضي از سايت هاي مطرح داخلي نيز همچون ديوار در ابتدا بر اين زبان نوشته شده بودند. اسناد و منابع دروپال، به صورت مداوم در حال پيشرفت و به روز رساني مي باشد. اين اسناد شامل هر چيزي است كه شما براي نصب و راه اندازي، ساخت سايت ها، ماژول ها و تم ها به آن نياز خواهيد داشت.

بيش از 6000 افزونه (ماژول) براي اين نرم افزار وجود دارد و امكان ساخت پلاگين به ساده ترين روش ممكن براي ايجاد قابليت هاي بيشتر وجود دارد و دروپال واقعا توسعه پذير است. اين بدان معني است كه شما مي توانيد وقت خود را بيشتر بر روي طراحي سايت بگذاريد تا اينكه بخواهيد درگير كدنويسي شويد.

 

نقاط قوت:

وجود جامعه ي قدرتمند پيرامون اين نرم افزار
وجود بيش از 6000 پلاگين و ماژول براي اين نرم افزار
وجود شركت هاي فراوان حمايت كننده ي دروپال

نقاط ضعف:

شباهت فراوان بين سايت هاي ساخته شده با اين سيستم مديريت محتوا
عدم وجود تم هاي با كيفيت بالا
قالب دهي سيستم نسبتا پيچيده است

WordPress

وردپرس، يك سيستم مديريت محتواي رايگان و متن باز مي باشد كه هسته ي آن با زبان PHP نوشته شده است. سال ها پيش، گفت و گوهاي فراواني صورت گرفت كه آيا وردپرس مي تواند به عنوان يك پلتفرم وبلاگ نويسي نقش آفريني كند. در نهايت وردپرس كار خود را به خوبي انجام داد و هم اكنون تعداد بسيار زيادي از وبسايت ها و وبلاگ هاي خبري از وردپرس قدرت مي گيرند.

هزاران تم براي وردپرس وجود دارد و هزاران برنامه نويس در حال توسعه ي پلاگين ها و ويجت هاي آن مي باشند. از اين زبان در طراحي اغلب سايت هاي داخلي استفاده شده است و بايد توجه داشت كه در اين برنامه به راحتي مي توان بخش هاي مختلف سئو سايت خودتان را مشاهده كنيد به شما پيشنهاد مي كنيم اگر درباره بهينه سازي سايت اطلاعات زيادي نداريد ليست تعرفه سئو سايت را مطالعه بفرماييد. اين نرم افزار، يك جامعه ي بزرگ دارد و اين بدان معنا است كه منابع آموزشي و افزونه هاي فراواني براي اين نرم افزار وجود دارند.

از طريق پلاگين ها و تم هاي سفارشي آن مي توانيد يك شبكه ي اجتماعي، فروم، سايت تجارت الكترونيك و خيلي از سايت هاي ديگر را به وجود آوريد.

 

نقاط قوت:

وجود جامعه ي بزرگ و فراواني منابع آموزشي و مستندات
وجود تم ها و افزونه هاي رايگان و غير رايگان
وجود داشبورد (پيشخوان) كاربر پسند براي مديريت محتوا

نقاط ضعف:

شباهت فراوان بين سايت هاي ساخته شده با اين سيستم مديريت محتوا
وجود مشكلات امنيتي فراوان با وجود ارائه ي به روز رساني هاي گوناگون
عدم وجود پشتيباني رسمي

ExpressionEngine

اين سيستم، تركيبي از نرم افزار هاي تجاري و متن باز است. كد پايه براي هسته ي اين محصول، CodeIgniter مي باشد و با زبان PHP، نوشته شده است. اين نرم افزار رايگان نيست و امكان پشتيباني از كاربران، در نسخه ي غير رايگان وجود دارد.

تعداد بسيار زيادي از سايت ها با اين نرم افزار ساخته شده اند. از جمله سايت هايي كه از آن بهره مي برند مي توان به ستاره اشاره نمود اين محصول، تنها 22 ماژول و 100 پلاگين رسمي دارد.

 

نقاط قوت:

پشتيباني تجاري
كاملا امن بوده و مشكل امنيتي ندارد
محدوديتي در طراحي و ايجاد سايت ندارد

نقاط ضعف:

قيمت آن بالاست به ويژه براي سايت هاي تجاري
ماژول ها و پلاگين هاي آن بسيار محدود است
هيچ نسخه ي دمو يا موقتي براي تست كردن وجود ندارد و حتما بايد آن را خريد

TextPattern

شايد بتوان گفت كه تكس پترن، يكي از سيستم هايي است كه با وجود قدرت فراوان، كمتر مورد استفاده قرار گرفته است. اين سيستم مديريت محتوا بسيار انعطاف پذير است. تكس پترن، مانند وردپرس، جوملا و دروپال، تم هاي فراواني ندارد و حدودا 120 تم در دسترس دارد يكي از سايت هايي كه در گذشته از اين برنامه استفاده مي كرده است را مي توان بيتوته دانست كه امروزه از برنامه ديگري استفاده مي كند.

تقريبا 700 پلاگين براي اين سيستم ساخته شده است و شامل مواردي نظير گالري عكس، زمينه هاي سفارشي، آرشيو ها، مقالات، ويژگي هاي مدير، ناوبري و غيره مي باشد.

 

نقاط قوت:

رابط كاربري آن بسيار ساده مي باشد
جهت ساخت هر سايتي مناسب است
اسناد و مدارك واقعا فراواني دارد از جمله كتابچه ي راهنماي آنلاين

نقاط ضعف:

وجود جامعه ي كوچك
پلاگين هاي كمتر نسبت به ساير سيستم هاي مديريت محتوا
تعداد نسبتا كمي قالب هاي با كيفيت در دسترس است

Joomla!

بسياري از شركت هاي برجسته از جوملا به عنوان سيستم مديريت محتواي وبسايت خود استفاده مي كنند. از جمله MTV، دانشگاه هاروارد و IHOP. جوملا يكي از كامل ترين سيستم هاي مديريت محتواست، اين CMS، با زبان پي اچ پي نوشته شده است.

جوملا، يك سابقه ي طولاني و يك جامعه ي توسعه ي فعال (با بيش از 200 هزار كاربر) دارد، از اين برنامه در طراحي سايت اختصاصي بسيار كارآمد است. بنابراين پيدا كردن منابع و آموزش هاي جوملا بسيار راحت است. همچنين چند تن پلاگين و تم براي جوملا وجود دارد! بنابراين براي توسعه ي صفحات وب با استفاده از جوملا، معمولا به كدنويسي نياز نخواهيد داشت.

نقاط قوت:

امكان احراز هويت كاربر با حساب كاربري گوگل
وجود بيش از 7000 افزونه
وجود جامعه ي فعال و فراواني منابع آموزشي

نقاط ضعف:

عدم وجود رابط كاربري ساده و كاربر پسند
عدم وجود تم هاي با كيفيت نسبت به ساير نرم افزارهاي مشابه
شباهت فراوان بين سايت هاي ساخته شده با اين سيستم مديريت محتوا

SilverStripe

اين نرم افزار، يك سيستم مديريت محتواي رايگان و متن باز است كه با زبان پي اچ پي نوشته شده است. استفاده از اين نرم افزار براي توسعه دهندگان و طراحان سايت بسيار ساده مي باشد. كافي است آن ها روش استفاده از اين فريم ورك را بلد باشند و مجموعه اي از پلاگين ها را به همراه داشته باشند تا بتوانند وب سايت هاي فراواني را با آن به وجود آوردند.

اين محصول با دارا بودن قابليت هاي قدرتمند نگارش محتوا و در نظر گرفتن سطح دسترسي هاي مختلف براي مديران سايت، توانسته است جايگاه خوبي را در بين كاربران بدست آورد. از اين محصول در سايت هاي خبري مانند ايسنا استفاده مي شود. اين پلتفرم، بيش از 350 هزار بار دانلود شده است و اين موضوع، نشان دهنده ي وجود يك جامعه ي بزرگ پيرامون اين سيستم مديريت محتواست.

 

نقاط قوت:

رابط كاربري ساده و كاربر پسندي دارد
امكان استفاده از زبان هاي HTML و CSS به صورت رايگان، براي طراحان وجود دارد
با ديگر سيستم هاي مديريت محتوا به خوبي مي تواند تعامل داشته باشد

نقاط ضعف:

همه چيز به صورت بصري وجود ندارد كه يادگيري را افزايش دهد
حدودا 150 ماژول دارد
تم هاي با كيفيت بالايي در دسترس نيستند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.